(inter/un/re) weaving the web presents projects developed in the 1st year of the master’s
degree in Communication Design (Belas-Artes, ULisboa) that reflect the post-digital and post-internet
era characterized by the ubiquity of computational infrastructures and the blurring of boundaries
between online and offline modes of existence.
Interweaving, unweaving, and reweaving the Web, the projects confront its initial idealization,
as a democratic information space powered by the Internet, with its current technological and social fabric.
They address the volatility of knowledge in the face of disinformation dissemination.
They examine surveillance capitalism and explore the potential and implications of personal data extraction.
They question how artificial intelligence systems incorporate or reinforce cultural biases.
They explore modes of knowledge production and preservation, addressing the role of the archive in reconstructing social memory.
They also reflect on the modes of action, reaction and inaction that social networks promote.
The projects gathered in this website creatively explore the confluence between media to reflect on how the internet
and computational technologies shape our perception and experience of reality, highlighting their effects on contemporary culture.
#weaving_the_web
(inter/un/re) weaving the web apresenta projetos desenvolvidos no 1.º ano do Mestrado em Design de Comunicação (Belas-Artes, ULisboa)
que refletem a era pós-digital e pós-internet caracterizada pela ubiquidade de infraestruturas computacionais e pela diluição de
fronteiras entre modos de existência online e offline.
Interligando, desconstruindo e reconstruindo a Web, os projetos confrontam a sua idealização inicial, como um espaço de informação
democrático potenciado pela internet, com o seu atual tecido tecnológico e social. Abordam a volatilidade do conhecimento face à
disseminação da desinformação. Examinam o capitalismo de vigilância e exploram o potencial e as implicações da extração de dados pessoais.
Questionam como os sistemas de inteligência artificial incorporam ou reforçam preconceitos culturais. Exploram modos de produção e preservação do conhecimento,
abordando o papel do arquivo na reconstituição da memória social. Refletem ainda sobre os modos de ação, reação e inação que as redes sociais promovem.
Os projetos reunidos neste website exploram criativamente a confluência entre media para refletir sobre o modo como a internet
e as tecnologias computacionais moldam a nossa perceção e experiência da realidade, evidenciando os seus efeitos na cultura contemporânea.
#weaving_the_web
Projects, 1st year, Master's
in Communication Design
Belas-Artes, ULisboa, 2021/22
Organization
Master's in Communication Design
Belas-Artes, ULisboa
Coordination
Projeto II: Luísa Ribas
Laboratório II: Pedro Ângelo
Web design
Alexandra Guimarães
Beatriz Querido
João dos Santos
Mayumi Amaral
Mónica Faustino
Web development
Marco Alpoim
Pedro Pereira
#CJgang
Editing and proofreading
Ana Durão
Beatriz Querido
Carina Sousa
Project management
Alexandra Guimarães
Communication
Joana Ribeiro
Maria Adriana Marques
Maria Bento
Teresa Rahovan
Projectos, 1.º ano, Mestrado
em Design de Comunicação
Belas-Artes, ULisboa, 2021/22
Organização
Mestrado em Design de Comunicação
Belas-Artes, ULisboa
Coordenação
Projeto II: Luísa Ribas
Laboratório II: Pedro Ângelo
Design do website
Alexandra Guimarães
Beatriz Querido
João dos Santos
Mayumi Amaral
Mónica Faustino
Desenvolvimento do website
Marco Alpoim
Pedro Pereira
#CJgang
Edição e revisão de conteúdos
Ana Durão
Beatriz Querido
Carina Sousa
Gestão de projeto
Alexandra Guimarães
Comunicação
Joana Ribeiro
Maria Adriana Marques
Maria Bento
Teresa Rahovan
POSTDIGITAL PUBLISHING PRACTICES
ON HYBRID AND PROCESSUAL PRINT
KEYWORDS
Postdigital;
Experimental Publishing;
Processuality;
Hybrids;
Web-to-print.
AUTHOR
Alexandra Guimarães
The term ‘postdigital’ describes how everyday life and our surroundings are permeated by digital technologies.
In this context, the distinctions between digital and non-digital, between old and new media, between being online and offline, become increasingly blurred.
In the field of publishing, experimental practices explore the combination of hardware and software to produce content that results in hybrid forms.
As Alessandro Ludovico points out, these hybrids are a new kind of publication that results from the integration of a software component, of content production through automated processes, and an analog printed component which frames and contextualizes it, seamlessly integrating the two realms (print and digital).
Postdigital Publishing Practices addresses the interweaving of computational features and processes into printed objects and explores complementary publishing dynamics and media.
The project aims to reflect and experiment on the topic, in the form of a print publication and a webpage. The print publication frames the research on post-digital publishing, interlinking texts on the development of hybrid print objects whose content production and editing are software-based,
and including practices that explore the complementarity of print and online media. The web component explores an automated process for manipulating appropriated content, allowing for the generation of a personalized edition through its remix, as a variable instance of the publication.
In this manner, the project seeks to incite reflection on post-digital aesthetics in contemporary publishing practices, while encouraging exploration of new forms of experimental publishing.
PRÁTICAS DE PUBLICAÇÃO PÓS-DIGITAL
SOBRE OBJETOS HÍBRIDOS E PROCESSUAIS
PALAVRAS-CHAVE
Pós-Digital;
Publicação Experimental;
Processualidade;
Híbridos;
Web-to-print.
AUTHOR
Alexandra Guimarães
O termo ‘pós-digital’ descreve a forma como a vida quotidiana e o ambiente que nos rodeia são permeados por tecnologias digitais. Neste contexto, as distinções entre
digital e não-digital, entre velhos e novos media, entre estar online e offline, tornam-se cada vez mais difusas. No campo da publicação, práticas experimentais exploram
a combinação de hardware e software para produzir conteúdos que resultam em formas híbridas. Como indica Alessandro Ludovico, estes híbridos são um novo tipo de publicação
que resulta da integração de uma componente de software, de produção de conteúdo através de processos automatizados, e de uma componente analógica impressa que o enquadra e
contextualiza, integrando perfeitamente os dois domínios (impresso e digital).
Postdigital Publishing Practices aborda o entrelaçamento de características e processos computacionais em objetos impressos e explora dinâmicas e suportes de publicação complementares.
O projeto visa uma reflexão e experimentação sobre o tópico, sob a forma de uma publicação impressa e uma página web. A publicação impressa enquadra a investigação
sobre a publicação pós-digital, interligando textos sobre o desenvolvimento de objetos impressos híbridos cuja produção e edição de conteúdo é baseada em software, e incluindo práticas
que exploram a complementaridade de meios impressos e online. A componente web explora um processo automatizado de manipulação de conteúdo, permitindo gerar uma edição personalizada através
da sua remistura, como uma instância variável da publicação.
Desta forma, o projeto procura incitar uma reflexão sobre a estética pós-digital nas práticas editoriais contemporâneas, ao mesmo tempo que encoraja a exploração de novas formas de publicação experimental.
DATA.WEB.MEMORY
AN EXTENSION OF BROWSING EXPERIENCE
KEYWORDS
Digital Footprint;
Browsing;
Personalization;
Extension;
Visualization.
AUTHOR
Ana Durão
How much of us exists on the Internet? Voluntarily or involuntarily, significant parts of our lives are documented online. Today's social networks display the content we want, yet they also keep a record of past actions that we often no longer remember. We allow Google to archive us, to store what we are as data. It knows our age, our searches, the places we go to, or even our preferences and behavioral patterns. The smartphone is with us at the table, by the plate, by the bed, programmed to wake us up the next day. It knows our sleep cycles and our habits. It fills our time when we have nothing to do with our eyes or hands. It is an intimate tool, an extension of ourselves.
We know that our online movements are constantly being archived, yet we are rarely confronted with this tracking. Web.Data.Memory proposes an encounter with our online actions through the development of a browser extension that collects data regarding three parameters: the time we use on the internet, the movement and distance traveled by the cursor on the screen, and finally, the keyboard input record, because the word, what we type and how we do it, characterizes us.
This extension of browsing experience is available on the project page, which includes a visualization generated from my own navigation data. For each user to generate their own data portrait, they need to install the extension and then return to the page to see the resulting visualization. As long as the extension is active, the portrait will be constantly evolving. The web becomes a repository of data, and the data an extension of memory.
DADOS.WEB.MEMÓRIA
UMA EXTENSÃO DA EXPERIÊNCIA DE NAVEGAÇÃO
PALAVRAS-CHAVE
Pegada Digital;
Navegação;
Personalização;
Extensão;
Visualização.
AUTHOR
Ana Durão
Quanto de nós existe na internet? Voluntária ou involuntariamente, partes significativas da nossa vida estão documentadas online. As redes sociais atuais exibem o conteúdo que desejamos, mas também mantêm o histórico de ações passadas, de que muitas vezes já não temos memória. Permitimos que o Google nos arquive, que guarde o que somos enquanto dados. Sabe a nossa idade, as nossas pesquisas, os locais que frequentamos ou até as nossas preferências e padrões de comportamento. O telemóvel está connosco à mesa, junto ao prato, junto à cama, programado para nos acordar no dia seguinte. Conhece os nossos ciclos de sono e os nossos hábitos. Preenche-nos o tempo quando não temos o que fazer nem com os olhos nem com as mãos. É uma ferramenta íntima, uma extensão de nós próprios.
Sabemos que os nossos movimentos online estão constantemente a ser arquivados, no entanto raramente somos confrontados com esse rastreio. Web.Data.Memory propõe um encontro com as nossas ações online através do desenvolvimento de uma extensão de browser que recolhe dados relativos a três parâmetros: o tempo que usamos na internet, o movimento e a distância percorrida pelo cursor no ecrã e, por fim, o registo de input do teclado, porque a palavra, o que escrevemos e como o fazemos, caracteriza-nos.
Esta extensão da experiência de navegação está disponível na página do projeto, que inclui uma visualização gerada a partir dos meus próprios dados de navegação. Para que cada utilizador possa gerar o seu próprio retrato de dados é necessário que instale a extensão e posteriormente regresse à página para ver a visualização resultante. Enquanto a extensão estiver ativa, o retrato estará em constante evolução. A Web torna-se um repositório de dados, e os dados uma extensão da memória.
(RE)CONFIGURING THE ARCHIVE
EXPERIMENTS IN CONTENT VISUALIZATION AND EXPLORATION
KEYWORDS
Digital Archive;
Database;
Remediation;
Representation;
Interaction.
AUTHOR
Beatriz Querido
Archiving implies practices of storage and organization of contents that aim at their revisitation and consultation, as a process of memory reconstruction. With the digitization of the archive, these processes include software-based data manipulation and visualization, enabling malleable and changeable configurations of the archive, and imprinting a new elasticity to the ways of visualizing and exploring its contents.
(Re)configuring the Archive explores possibilities for presenting and interacting with the contents of the archive through the development of dynamic and explorable visualizations. Starting from an exploratory research around the structure of the digital archive, its data, metadata, and algorithmic management, the project aims at the implementation of different modes of content visualization. In particular, it focuses on their applicability to different databases of varying length and complexity.
Developed as an experimental exercise on presentating academic production in communication design, (Re)configuring the Archive contrasts the visualization of contents through a relational network with a visualization of thematic clusters organized by keywords. These visualization modes seek to highlight the relationships between project typologies and reveal their conceptual affinities. In this manner, it seeks to encourage an exploration of the content of the archive, encouraging new readings and associations through visualization.
(RE)CONFIGURAR O ARQUIVo
EXPERIÊNCIAS EM VISUALIZAÇÃO E EXPLORAÇÃO DE CONTEÚDO
PALAVRAS-CHAVE
Arquivo Digital;
Base de Dados;
Remediação;
Representação;
Interação.
AUTOR
Beatriz Querido
Arquivar implica práticas de armazenamento e organização de conteúdos que visam a sua revisitação e consulta, como um processo de reconstrução da memória. Com a digitalização do arquivo, estes processos incluem a manipulação de dados baseada em software, permitindo configurações maleáveis e mutáveis do arquivo, e imprimindo uma nova elasticidade às formas de visualização e exploração dos seus conteúdos.
(Re)configuring the Archive explora possibilidades de apresentação e interação com o conteúdo do arquivo através do desenvolvimento de visualizações dinâmicas e exploráveis. Partindo de uma investigação exploratória em torno da estrutura do arquivo digital, dos seus dados, meta dados e gestão algorítmica, o projeto visa a implementação de diferentes modos de visualização de conteúdo. Incide, em particular, na sua aplicabilidade a bases de dados distintas, de extensão e complexidade variáveis.
Desenvolvido como um exercício experimental de apresentação da produção académica em design de comunicação, (Re)configuring the Archive contrasta a visualização de conteúdos através de uma rede relacional com uma visualização de agrupamentos temáticos organizados por palavras-chave. Estes modos de visualização procuram realçar as relações entre tipologias de projetos e revelar afinidades conceptuais. Desta forma, procura-se promover a exploração do conteúdo do arquivo, incentivando novas leituras e associações através da visualização.